School history

Η αρχική κατασκευή Κάτοψη από την αρχική μελέτη Διάγραμμα περιοχής Μελέτη ανάπλασης

Η ιστορία του 5ου Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας «Θεόδωρος Κάστανος»

Το 5ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας ιδρύθηκε το 1930 (Φ.Ε.Κ. 365/8-11-1930). Η ανέγερσή του ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1931 και αποπερατώθηκε το 1932.

Κτίσθηκε ως λιθοκατασκευή με βάση τα σχέδια του αρχιτέκτονα Αθανασίου Σούρσου και την έγκριση του Αρχιτεκτονικού Τμήματος του Υπουργείου Παιδείας. Στο νεοσύστατο 5ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας οι πρώτοι μαθητές γράφτηκαν το σχολικό έτος 1931-1932. Τα μαθήματα γίνονταν στο χώρο του Διδασκαλείου Νηπιαγωγών, επειδή η ανέγερση του διδακτηρίου δεν είχε ολοκληρωθεί. 

Το 1955 έγινε η προσθήκη δύο αιθουσών και το 1970 κατασκευάστηκε ο χώρος του γυμναστήριο. Μέχρι το 1993, στο κτήριο του 5ου Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας συστεγάζονταν το 5ο Νηπιαγωγείο Φλώρινας, το οποίο σήμερα λειτουργεί σε παράπλευρο κτήριο. Επίσης, στον αύλειο χώρο του 5ου Δημοτικού σχολείου Φλώρινας κτίστηκε και το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας και το Ειδικό Νηπιαγωγείο Φλώρινας.

Το 5ο Δημοτικό Σχολείο μέχρι το 1936 λειτουργούσε ως διθέσιο, ενώ το σχολικό έτος 1936 - 1937 λειτούργησε ως τετραθέσιο για πρώτη φορά. Τα  χρόνια που ακολούθησαν προάγεται ή και υποβιβάζεται, ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών. Παραδειγματικά αναφέρουμε ότι το σχολικό έτος 1948 -1949 λειτούργησε ως εξαθέσιο με 550 μαθητές, ενώ το σχολικό έτος 1953-1954 υποβιβάστηκε σε πενταθέσιο.

Από τη δεκαετία του 1970 και εξής, τα Δημοτικά Σχολεία της Μοτέσνιτσας, του Τριβούνου, της Καλογερίτσας, του Σ. Σ. Ιωαννίδη και των Αλώνων καταργήθηκαν ή συγχωνεύτηκαν σταδιακά λόγω της μείωσης του πληθυσμού με αποτέλεσμα ο μαθητικός πληθυσμός και τα αρχεία των σχολείων να μεταφερθούν στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας.

Το 2013, το 5ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας παίρνει την επωνυμία «Θεόδωρος Κάστανος» σε ένδειξη εκτίμησης στον πρωτοπόρο δάσκαλο και ρομαντικό παιδαγωγό, στον ανυποχώρητο αγωνιστή – ιδεολόγο, ο οποίος έφυγε σε ηλικία μόλις 44 ετών (12 Φεβρουαρίου 1932), αφήνοντας παρακαταθήκη τη φωτεινή πορεία του, το Σχολείο Εργασίας στη θεωρία και στην πράξη.